• Przygotowania do regat

• Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Przygotowania do regat.

W środę 05.06.2019 Członkowie Szkolnego Koła Edukacji Morskiej uczyli się do jutrzejszych regat. Musieliśmy dużo wiosłować i ćwiczyliśmy  różne techniki żeglowania. Było bardzo gorąco i dlatego szukaliśmy ochłodzenia w wodzie.  Mamy nadzieję, że jutro poradzimy sobie na regatach. Nasi przeciwnicy są silni, ale my postaramy się też pokazać na co nas stać. Trzymajcie za nas kciuki.

• Dzień Edukacji Morskiej

• 24.05.2019 w naszej szkole odbył się Dzień Edukacji Morskiej. Uczniowie wszystkich klas brali udział w różnych konkursach. Ich zadaniem było między innymi poprawne zawiązywanie różnych węzłów, „wybijanie szklanek”, rozwiązywanie rebusów czy odczytywanie haseł przekazywanych Alfabetem Morse'a.  W trakcie imprezy odbył się również turniej gry w „Piracką dziurę”. Dodatkowym punktem programu było wystąpienie Błażeja, który  opowiedział o Rejsie Niepodległości. W konkursach zwyciężyła klasa III L, drugie miejsce zdobyła klasa II E, a trzecie klasa I E. Zwycięzcom gratulujemy i wszystkich zachęcamy do udziału w zajęciach Szkolnego Koła Edukacji Morskiej. Pamiętajmy że żeglarstwo to  atrakcyjny i ciekawy sposób spędzenia wolnego czasu.

• I znów na wodę :)

• 23.05.2019 pojechaliśmy do Dąbia, żeby znowu trochę popływać. Kapitan Wojtek Zakrzewski wziął nas na DZetę i wyruszyliśmy. Pogoda była idealna. Słońce pięknie świeciło, a wiatr pozwalał na wykonywanie różnych ćwiczeń na wodzie np. zwrotów. Najbardziej podobało nam się pływanie w bardzo dużym przechyle, tak dużym, że mieliśmy wrażenie , że woda wpłynie nam na pokład. Miłym zaskoczeniem był też fakt, że pływał z nami bardzo sympatyczny pies kapitana. Było super.

• Rozpoczeliśmy sezon na wodzie.

• 14.05.2019 pojechaliśmy do Centrum Żeglarskiego, żeby rozpocząć "sezon żeglarski". Zanim wyszliśmy na wodę przećwiczyliśmy parę węzłów i przypomnieliśmy sobie nazwnictwo stosowane na jachtach. Pamiętając o tym, że na wodzie jest zawsze zimniej niż na lądzie, ciepło się ubraliśmy, założyliśmy kamizelki asekuracyjne i rozpoczęliśmy pływanie na DZ-cie. Postawiliśmy żagle i w drogę. Wiatr był dość silny, wiec fale co chwilę wchodziły na pokład i szybko udało nam się zamoczyć   większość  ubrań.  Chłopcy mogą sobie odpuścić dzisiejszy trening na siłowni, bo kapitan zafundował im też ćwiczenia z wiosłami. Było bardzo fajnie, ale mamy nadzieję, że następnym razem będzie trochę cieplej :)

• Powrót z rejsu dookoła świata.

Mogę dumnie powiedzieć „Byłem laureatem konkursu i miałem ogromny zaszczyt uczestniczyć w jednym (ostatnim) etapie Rejsu Niepodległości zorganizowanym dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.”

Rejs Niepodległości rozpoczął się 20 maja zeszłego roku. Dar Młodzieży odwiedził 23 porty w kilkunastu państwach świata . W każdym z nich odbywała się impreza promująca Polskę.

10.01.2019 wyruszyłem w wielką podróż do Panamy. Ponad rok temu wziąłem udział w konkursie i między innymi dzięki Waszym głosom, przeszedłem do drugiego etapu konkursu, trakcie którego musiałem wykazać się wiedzą ze znajomości żeglarstwa, historii Polski i Biblii. Udało się - wygrałem możliwość udziału w jednym z etapów rejsu dookoła świata - Rejsu Niepodległości. Swoją wyprawę rozpocząłem od wizyty w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Uczestniczyłem w spotkaniu z Prezydentem Polski Andrzejem Dudą i Pierwszą Damą Agatą Kornhauser-Dudą.

Panama była kluczowym, dziewiętnastym portem, w którym zebrali się wszyscy uczestnicy Rejsu Niepodległości, by wziąć udział w 34. Światowych Dniach Młodzieży. Część załogi miała okazję do spotkania z Papieżem Franciszkiem w nuncjaturze apostolskiej. W trakcie pobytu w Panamie udało mi się zwiedzić wyspy Boca del Torro na Karaibach, być częścią gonitwy byków oraz zobaczyć prawdziwe rodeo. Po tak miło spedzonym czasie zaokrętowałem się i na Darze Młodzieży ruszyłem ku Kartagenie. W Kolumbii spędziliśmy niestety tylko 24 godziny, ale i tak trochę udało nam się pozwiedzać. I znów w drogę -  postawiliśmy  żagle i smażąc się w 31 stopniowym upale ustawiliśmy kurs na Miami, do którego dotarliśmy 8 lutego. Tu trochę ochłodzenia przyniósł miły letni deszczyk. Fajnie było stanąć bosą stopą na gorącym piasku Miami Beach i  zobaczyć ogromne białe wieżowce na tle przepięknych palm, ciągnące się wzdłuż plaży.

Po Miami przyszedł czas na Bahamy i urokliwe Nassau, które niegdyś było miastem korsarzy i piratów. Miejsce to w obecnych czasach łączy w sobie niesamowity urok Bahamów z nowoczesnością. Z Nassau połączona jest mostem wysepka Paradise Island, miejsce imponujących hoteli, kasyn, plaż i rozrywki. Znajduje się tu piękny hotel w którym za noc w najdroższym apartamencie trzeba zapłacić 25.000 dolarów. Po wyjściu z Nassau obraliśmy kurs na Ponta Delgada. Atlantyk i Trójkąt Bermudzki, przez który dane było nam przepływać uraczyły nas sprzyjającym wiatrem. Trochę nas wybujało i niektórzy musieli zmagać się z chorobą morską, ale z każdym dniem byliśmy coraz bliżej Europy. Łatwo było  zorientować się, że jesteśmy coraz bliżej  celu, bo zaczęli odwiedzać nas nasi dobrzy znajomi – delfiny. W towarzystwie wesoło bawiących się przy dziobie przyjaciół,  po 17 dniach żeglugi dotarliśmy do Azorów.  Na pięknej portugalskiej wyspie byliśmy świadkami wielkiej tradycyjnej bitwy na balony z wodą z okazji końca karnawału.  Zapełniono aż 70 kg foliowych woreczków (UWAGA - to waga pustych woreczków) Cała zabawa trwała około 4 godzin. Udaliśmy się też na wycieczkę po wyspie, która powstała na skutek wybuchów  do dziś aktywnych, ale na szczęście uśpionych wulkanów. W ich kraterach można podziwiać lazurowe wody przepięknych jezior. Cała wyspa jest niesamowicie zielona.  Jest to jedyne miejsce w Europie gdzie rosną ananasy. Z Ponta Delgada ruszyliśmy w dalszą drogę.

13 marca na wodach Kanału Angielskiego "Dar Młodzieży", zamknął w Rejsie Niepodległości wokółziemską pętlę. Możecie przeczytać na ten temat więcej. Dla zainteresowanych podaję link:

Po krótkim ale pełnym sztormów przelocie z Azorów przyszedł czas na Londyn. Do największego miasta królestwa, i jednocześnie największego miasta Unii Europejskiej przypłynęliśmy 17 marca – idealnie by celebrować Dzień Świętego Patryka. Przycumowaliśmy  do nabrzeża Greenwich. Tu największym i bardzo fascynującym  obowiązkiem było zwiedzanie XIX-wiecznego klipra herbacianego, który pobił wiele rekordów prędkości. SV Cutty Sark  - bo o nim mowa - jest obecnie jedynym zachowanym kliperem herbacianym na świecie. Stoi w suchym doku  jako statek-muzeum.

Londyn kojarzy się z pochmurnym niebem, deszczową aurą i wszech opadającą mgłą. My jednak mieliśmy dużo szczęścia i mogliśmy podziwiać liczne zabytki w nieśmiało wychodzących promieniach słońca. Widzieliśmy między innymi: Pałac Buckingham, wieżę z zegarem Big Ben, twierdzę Tower of London, słynny zwodzony most Tower Bridge, Lodon Eye,…

Po ponad 60 dniach rejsu, przepłyniętych 6800 milach morskich wróciłem do domu.

28 marca, w Gdyni Dar Młodzieży w asyście  czterech jednostek Marynarki Wojennej wyłonił się z gęstej mgły.  Przywitał nas m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, przedstawiciele władz miasta, władze i studenci Uniwersytetu Morskiego, nasi bliscy i znajomi oraz wielu sympatyków rejsu.

W trakcie rejsu ciężko pracowałem, wypełniając wszystkie obowiązki, poznawałem inne kultury i ludzi żyjących w różnych zakątkach świata. Nawiązywałem nowe znajomości i przyjaźnie, odwiedzałem ciekawe miejsca. Na pewno była to niesamowita przygoda, ale równocześnie intensywna promocja polskiej historii, kultury i tradycji oraz świetna lekcja patriotyzmu. Myślę, że uczestnictwo w tym niesamowitym przedsięwzięciu zmieniło moje życie na lepsze.

Błażej - opiekun Szkolnego Koła Edukacji Morskiej w Zespole Szkół Nr 3 w Szczecinie

• "Góra grosza"

• W zakończonej akcji "Góra grosza 2018" pierwsze miejsce zajęła klasa IIE -

nagroda: dzień wolny od zajęć edukacyjnych.

Gratulujemy

Organizatorzy

• Konkurs wiedzy morskiej

• W czwartek pięciu śmiałków z naszego Szkolnego Koła Edukacji Morskiej wzięło udział w konkursie Wiedzy Morskiej.

Konkurowaliśmy między innymi z Technikum Morskim czy TME. Najpierw odpowiadaliśmy na 30 pytać otwartych  obejmujących następujący  zakres wiedzy:

 Historia i geografia Jeziora Dąbie,

 Historia żeglarstwa w Szczecina i na Pomorzu Zachodnim;

 Sylwetki zasłużonych dla żeglarstwa szczecińskiego i polskiego;

 Współczesne żaglowce szkoleniowe w Polsce i na świecie;

 Węzły żeglarskie,

 Teoria żeglowania,

 Budowa i ożaglowanie jachtów żaglowych.

 Podstawowa wiedza o mapach morskich.

Następnie musieliśmy wykazać się umiejętnościami praktycznymi dotyczącymi:

1. Rozpoznawania bander państw europejskich leżących nad morzem.

2. Posługiwania się  mapą morską.

- Określenia obiektów na podstawie długości i szerokości geograficznej.

- Znajomości oznakowania niebezpieczeństw w systemie Yala.

3. Wybijania szklanek.

4. Znajomości węzłów – rożkowy, knagowy, szotowy, ratowniczy, wyblinka, itp.

Niedługo ogłoszenie wyników – trzymajcie za nas kciuki J

• Zamek z piasku

• „ZAMEK Z PIASKU” – Musical w Teatrze Polskim

Grupa uczniów klas: I L, II R, IV R w dniu 13 marca 2019 uczestniczyła
            w musicalu „Zamek z piasku”. Jest to przezabawna sztuka oparta na motywach „SKIZa” Gabrieli Zapolskiej wykpiwająca sztuczną moralność mieszczaństwa. Bawiliśmy się doskonale obserwując relacje dwóch par: przeraźliwie moralnej młodej pary i starszego małżeństwa światowców, których lekarstwem na nudę są obustronnie tolerowane pozamałżeńskie flirty. Doskonałej grze aktorskiej towarzyszył na scenie śpiew i taniec…

Wszystkim bardzo bardzo polecamy ten musical.

Edyta Mazur

• Kampania społeczna klasy 2R

• W dniach 20 i 21 lutego 2019 r. uczniowie klasy 2R Zespołu Szkół Nr 3, kształcący się w zawodzie technik organizacji reklamy przeprowadzili kampanię społeczną
            pn. „Poznaj moc magicznych słów”

Kampania społeczna, propagująca stosowanie zasad savoire vivre'u została przygotowana dla społeczności szkolnej.

Na kampanię społeczną złożyły się następujące elementy:

• wybór z projektów uczniowskich logo kampanii,
            • projekt, wydrukowanie oraz zaoczkowanie baneru  (we współpracy
              z p. Piotrem Majcherkiem),
            • wybór hasła reklamowego („Poznaj moc magicznych słów”)
            • projekt i wykonanie ulotek,
            • przeprowadzenie badania dotyczącego problematyki kampanii

- opracowanie narzędzia badań - ankiety,

- przeprowadzenie badania,

- opracowanie wyników,

- sporządzenie raportu,

• projekt i realizacja dekoracji korytarzy szkoły
            • projekt i wykonanie badzików (we współpracy z p. Piotrem Majcherkiem),
            • projekt i wykonanie plakatów,
            • spot reklamowy poświęcony problematyce zasad savoire vivre'u :

- storyboard,

- nakręcenie poszczególnych sekwencji,

- montaż filmu

• audycja radiowa

- scenariusz,

- nagranie poszczególnych sekwencji,

- montaż audycji

• przygotowanie harmonogramu uczestnictwa przedstawicieli klas
              w podchodach
            • przygotowanie krzyżówek i rebusów dotyczących tematyki tolerancji,
            • przeprowadzenie spotkań z przedstawicielami klas (emisja filmu „Poznaj moc magicznych słów", emisja  fragmentu filmu "Królowa", przeprowadzenie konkursu - rozwiązywanie na czas krzyżówek i rebusów)
            • przygotowanie zestawu utworów odtwarzanych podczas przerw,
            • przygotowanie sali (ustawienie krzeseł, sztalug z plakatami i logo kampanii, przygotowanie nagłośnienia,  posprzątanie po spotkaniu),
            • wykonanie zdjęć podczas kampanii i przygotowanie dokumentacji,
            • przygotowanie materiałów na stronę internetową,
            • przygotowanie listy, zrobienie zakupów niezbędnych materiałów do realizacji projektu kampanii,
            • przygotowanie dyplomów dla zwycięzców quizów
            • rozliczenie finansów kampanii.

Wnioski z przeprowadzonego badania dotyczącego znajomości savoir vivre’u

W wyniku realizacji badania ankietowego otrzymaliśmy ponad 295 ankiet.
            Z przykrością informujemy, że większość społeczności szkolnej nie zna zasad dotyczących kultury osobistej i savoir vivre. Z przeprowadzonych badań wynika, że kampania jest ważna oraz potrzebna.  49% ankietowanych nie stosuje się zasad kultury osobistej. W badaniu uzyskaliśmy informację, że rówieśnicy ankietowanych nie znają i nie stosują  się do zasad savoir vivre. Jednak znalazła się grupa osób, która uważa inaczej lub nie ma zdania na ten temat.

Większość respondentów zna zasady kulturalnego korzystania z telefonu, zaś nie zna zasad poprawnego witania się. Ankietowanie osoby znają zasady kulturalnego siedzenia przy stole i spożywania posiłku (savoir vivre przy stole). Ankieterzy nie umieją zachować się podczas gdy otrzymają prezent. Połowie ankietowanych sprawia problem wchodzenie i schodzenie po schodach w towarzystwie kobiety. Ankietowani nie znają zasad savoir vivre dotyczących ubioru, lecz wiedzą jak  zachować w teatrze.

Młodzi ludzie powinni bardziej zainteresować kulturą osobistą i jej zasadami. Powinni sprawdzać swoją wiedzę regularnie i wzbogacać ją. Przecież savoir vivre może okazać się kluczowy w naszym życiu. Jeśli chcemy zachować jak najlepsze relacje
            z rówieśnikami, sprawiać dobre wrażenie w otoczeniu znajomych i rodziny,
            a przede wszystkim dostać w przyszłości dobrą pracę i utrzymać ją, powinniśmy zatroszczyć się o to, by nasza kultura osobista była na jak najwyższym poziomie.

Klasa 2R

• Uczniowie klasy 3 R w Muzeum Narodowym

• 12 lutego 2019 r. uczniowie klasy 3R mieli możliwość obejrzeć trzy wystawy Muzeum Narodowego w Szczecinie

• Dzieci magii. Afrykańskie lalki i marionetki

Nowa wystawa stała zbiorów Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie poświęcona jest afrykańskiemu teatrowi lalek – zjawisku mocno zakorzenionemu w tradycji wielu społeczności zamieszkujących Czarny Kontynent.

• Sztuka Afryki – między maską a fetyszem

Przedmioty kwalifikowane jako dzieła sztuki afrykańskiej rzadko pełnią w Afryce funkcje estetyczne. Są bowiem ściśle związane ze sferą wierzeń, religii
            i ezoterycznych rytuałów.

Wystawa Sztuka Afryki – między maską a fetyszem prezentuje bogatą kolekcję obiektów znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie.

• W afrykańskiej wiosce

Na wystawie przedstawiono codzienne życie na afrykańskiej sawannie, z dala od wielkich miast i ruchliwych dróg, które toczy się pomiędzy przestrzenią prywatną
            a publiczną. Część prywatną wyznaczają zagrody ludów Lobi z Burkina Faso oraz Somba z Beninu, zupełnie różne w formie i konstrukcji. Pierwsze mają kształt płaskiego prostopadłościanu i podzielone są wewnątrz na liczne pomieszczenia, drugie natomiast przypominają średniowieczne zamki obronne. To przestrzeń wyraźnie uporządkowana na sfery kobiecą i męską, w których wydzielone są miejsca sakralne z rodzinnymi ołtarzami. Targowisko rozlokowane pomiędzy zagrodami reprezentuje przestrzeń publiczną. To tutaj co 5, 7 lub 8 dni (w zależności od lokalnej tradycji) gromadzi się społeczność wioski oraz kupcy przybywający z odległych miejsc. Odgrywa ono ważną rolę nie tylko jako miejsce handlu wyrobami lokalnymi
            i luksusowymi, pochodzącymi z odległych stron, ale także jako przestrzeń wymiany informacji.